Danfoss A/S – IT-afdeling, IT Controlling

Opbygning af økonomistyring og opfølgnings- og analyseinstrumenter

Kunden
Danfoss er Danmarks største Industri virksomhed, fra domicilet i Nordborg på Als styres produktionen i mere end 20 forskellige lande samt salget i hvert et verdenshjørne – Danfoss har salg i mere end 100 land.

Danfoss er en global leder når det kommer til forskning, produktion og udvikling af mekaniske og elektroniske komponenter samt systemløsninger. Virksomhedens mest kendte produkt er termostaten til varme-regulering som virksomheden fortsat producer og sælger, men som i dag udgøre en meget lille del af den samlede omsætning der i dag er drevet af en bred produktportefølje inden for sol- og vindenergi samt fjernvarme og fjernkøling foruden aktiviteter indenfor elbils området. Virksomheden er i dag en global milliardvirksomhed, der fortsat ejes af grundlæggerens familie gennem en familiefond.

Problemstilling
Danfoss er som en global aktør, og ikke mindste global leder, indenfor sine aktivitetsområder en meget aktiv spiller i forhold til opkøb af andre virksomheder. Disse virksomheder skal integreres i Danfoss strukturen, i forhold til integration af IT-systemer ligger denne opgave ganske naturligt i Danfoss IT-afdeling. Det har vist sig særdeles kompliceret af budgetter og følge op på de omkostninger og ressourcer det kræver at få denne integration til at fungere.

Opgaven
Klarlæg de omkostninger der er forbundet med IT integration i forbindelse med de enkelte opkøb, udarbejd i den forbindelse en fair og korrekt fordelingsnøgle til fordeling af disse omkostninger – en fordelingsnøgle der lever op til transfer pricing regler og principper i forhold til handel imellem koncern-forbundene virksomheder.

Løsningen
Den væsentlige del af løsningen bestod i udarbejdelsen af en matrix der inkluderede samtlige opkøb der var gennemført indenfor en specifik defineret periode – et år – i matrixen blev informationer om de løsninger der skulle leveres opsamlet – omkostninger til software, hardware, datalinjer, eksterne ressourcer og interne ressourcer samt fremtidige driftsomkostninger.

Med udgangspunkt i de indsamlede oplysninger bliver der gennemført analyser der viste og beskrev hvad de enkelte delelementer koster, såvel som de ressourcer der er behov for og hvilken type ressourcer der er behov for, for at kunne gennemføre en integration.

Analysearbejdet gjorde det muligt at sætte faste priser på en hel række af standart løsninger, hvilket har gjort det muligt dels at beregne præcis hvad det vil koste at gennemføre en integration, dels har gjort det muligt at budgetter bedre og mere korrekt i såvel Danfoss som det opkøbte selskab.

Med specifikke og forudselige priser er det muligt at imødegå mulige komplikationer fra myndighedernes side i forhold til transfer pricing problematikkerne, såvel som at inkludere de omkostninger der er forbundet med en IT-integration i den samlede vurdering når det vurderes om et opkøb vil være rentabelt eller ej, desuden muliggøre det en vurdering af om et opkøb vil give specifikke udfordringer eller komplikationer.

Det er klart, at der ikke eksister ”one-size fits all” løsninger og at hvert opkøb har sine specifikke udfordringer, men her giver standartpriserne også rigtig gode mening, da de gør det muligt at fremhæve hvor der i en specifik case er forhold der er anderledes end normalt og som derfor kræver ekstra opmærksomhed og/eller ressourcer og som kan være afgørende i forhold til om et opkøb bliver en succes eller ej.